Google trekt mobiel-geschikte websites voor - MODX-Handleiding

Google trekt mobiel-geschikte websites voor

Allereerst: ik ben geen fan van responsive websites. Het is alsof een chef-kok, die met veel passie en smaak 3 gangen perfect eten heeft bereid, alles in een frietbuil gooit, omdat er iemand langskomt die snel iets wil snacken.

Surfers op een smartphone hebben een andere (informatie) behoefte. Ik betwijfel of je mobiele sitebezoekers dezelfde informatie moet bieden, laat staan in een kreupele en inwisselbare vormgeving. Zelfs Apple.com is responsive, maar de website bekeken op een iPhone is een slap aftreksel van het origineel. Foto's zijn vreemd afgesneden, de navigatie is onhandig, je scrolt je een ongeluk en de vormgeving is inwisselbaar.

Om in bovenstaande metafoor te blijven: de chef-kok kan ook snel een lekkere en gezonde snack bereiden, en prettig hapklaar verpakken - speciaal voor snackers on-te-go. Alleen: dat is niet responsive (en waarschijnlijk voelt de chef-kok zich daar te goed voor.)

En daarbij: dit artikel gaat niet om wat ik vind van mobiele en responsive websites, want wat ik vind doet er niet zo gek veel toe: Google vindt iets anders.

Google is namelijk een groot voorstander van mobiele websites. Google wil ons vooral mobiel laten internetten, want mede dankzij het succes van Android heeft Google via ons mobieltje meer controle, en ze komen meer over ons te weten.

En dus heeft Google, zonder mij iets te vragen, per 21 april 2015 de volgorde veranderd van de zoekresultaten voor zoekopdrachten vanuit mobiele telefoons. Websites die niet zijn geoptimaliseerd voor smartphones, gaan minder goed scoren in de zoekresultaten van Google. Let wel: als er wordt gezocht vanuit smartphones. Vooral dat laatste is van belang, en dat maakt deze aanpassing vanuit het perspectief van Google ergens ook wel logisch.

Google trekt mobiel-geschikte websites voor - soms helemaal terecht ;-)

De vraag is nu: moet je je hier zorgen over maken?

Het antwoord is uiteraard niet eenduidig of eenvoudig, maar ik ben geneigd te zeggen: ja.

Ik betwijfel of een responsive website wel persé noodzakelijk of een oplossing is, maar de beslissing van Google maakt het nu noodzakelijk. Simpel gezegd: je hebt geen keuze.

Google heeft een test gemaakt voor webmasters om een indicatie te geven waar zij op letten bij het beoordelen van “mobiele” websites, en of je website voldoet aan hun responsive eisen: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly...

Hoewel deze test geen garanties biedt voor een prettig bruikbare mobiele website, is dit wel de test waar je website voor moet slagen, om nog enigszins leuk te scoren in de mobiele zoekresultaten.

Over mobiel internetgebruik

Een paar jaar geleden waren mobieltjes nog te negeren voor zakelijke websites, maar anno 2015 niet meer. Het is nog altijd de vraag wat mensen met een mobieltje op je website komen doen en of ze daadwerkelijk omzet genereren, maar dat ze je website bezoeken is niet te ontkennen. Zakelijke websites hebben zo'n 10 tot 20 procent mobiele bezoekers. Check je website-statistieken maar eens.

Het is sterk afhankelijk van je website en je doelgroep of smartphone-bezoekers van belang zijn voor je website. Bestaat je doelgroep uit consumenten, dan is de kans groot dat het aantal bezoekers dat jouw website met een mobieltje bezoekt ligt tussen de 20% en 45%. Ik mag ervan uitgaan dat je vorig jaar je website al responsive hebt gemaakt. En zo niet: waar wacht je nog op?

Richt je je met je website vooral op het bedrijfsleven, dan zou je kunnen denken dat het wel meevalt met die mobiele bezoekers. Totdat je je realiseert dat vergaderingen een typisch moment zijn om juist met een mobieltje snel even op internet te zoeken. Dit kunnen belangrijke beslismomenten zijn, dus is het misschien toch van belang dat jouw website goed in de (mobiele) zoekresultaten verschijnt.

Minder bezoekers...

Oftewel: als je website niet is "geoptimaliseerd" voor mobiele browsers, dan valt het te verwachten dat je sinds 21 april 2015 minder mobiele bezoekers op je websites gaat verwelkomen. Hoeveel minder, is moeilijk in te schatten. Veel “zoekers” zijn lui en zoeken op "bedrijfsnaam”, met de verwachting dat jouw website bovenaan komt te staan. Die zekerheid zal verdwijnen als je website niet voldoet aan de responsive eisen van Google. Het valt te verwachten dat jouw social media-pagina's (Facebook, Twitter, LinkedIn) en verzamel-websites (telefoongids, etc) beter gaan scoren, omdat die zijn geoptimaliseerd voor mobieltjes (en een hogere pagerank hebben). En dan heb ik het nog niet over je concurrenten, als je bedrijfsnaam niet onderscheidend genoeg is...

Ook verwacht ik (maar dat valt op dit moment nog niet te controleren) dat het "mobiel-optimaliseren" van je website ook gevolgen gaat hebben voor het zoekresultaat voor niet-mobiele zoekopdrachten. Wellicht nog niet meteen in mei 2015, maar het is de taak van Google om de beste en meest relevant websites bovenaan te zetten in de zoekresultaten. Hoe Google de “beste” en “meest geschikte” website bepaalt weet niemand precies, maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat “responsive” op termijn wordt toegevoegd aan de vele criteria die het zoekresultaat beïnvloeden.

...Of: meer bezoekers

Ja, met deze conclusie preek ik natuurlijk voor eigen parochie, terwijl ik eigenlijk niet in God geloof. Maar ik zou het niet adviseren als ik niet dacht dat een responsive website toch echt van belang is anno 2015. Google is nu eenmaal een hele belangrijke doelgroep om rekening mee te houden. Immers: een flink percentage van je bezoekers komt vanuit zoekmachines, en ik denk niet dat je dat moet negeren. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het valt sterk te overwegen om je website te (laten) updaten.

En zoals je van me gewend bent, ken ik daar een paar handige methodes voor. Je website hoeft niet helemaal opnieuw gebouwd te worden. Wat extra code zorgt ervoor dat mobiele bezoekers niet meer hoeven in te zoomen op je website-content, en je website voldoet aan de eisen van Google.

Neem vrijblijvend contact opMeer weten, heb je vragen of behoefte aan een schouder om op uit te huilen? Bel of mail me even.


Meer nieuws, achtergronden & columns