Nieuwe website maken? Hier een checklist

48 Aandachtspunten ...and counting.

Ik maak websites sinds 1994, en deze checklist bevat (naast wat 'open deuren') met name de minder voordehand liggende aandachtspunten bij het maken en live-gaan van een nieuwe website.

Oude website ~ behoud het goede

  • Wat zijn momenteel populaire pagina's. Zorg dat deze url's in de nieuwe website behouden blijven of een nette 301-verwijzing krijgen.
  • Check ook of websites linken naar specifieke pagina's. Besteed ook aandacht aan het behoud van deze url's.
  • Wat zijn momenteel populaire zoekwoorden waar je website op wordt gevonden?
  • Op welke belangrijke zoekwoorden wordt de website momenteel onvoldoende gevonden?

Ontwerp ~ wat moet er anders

  • Wat is/wordt de belangrijkste taak van de website? Of: waarmee gaat de website geld opleveren?
  • Wat zijn de secundaire taken? Waarmee gaat ie z'n kosten terugverdienen?
  • Hoe ondersteunt het ontwerp deze taken? Hoe weet de bezoeker wat er van hem/haar verwacht wordt?
  • Bedenk de specifieke doelen/behoeftes van een mobiele gebruiker.
  • Houd rekening met retina- en mobiele beeldschermen.
  • Welke gevoel moet bij de bezoeker achterblijven na het verlaten van de website?

Content ~ meer is beter

  • Schrijf dat wat je doelgroep wil lezen. Geef antwoord op hun vragen.
  • Schrijf pagina's over woorden waar je doelgroep mee zoekt.
  • Vergeet dat teksten op websites kort en bondig moeten zijn. Wil je gevonden worden, gebruik dan liever 2000 woorden dan 200. Ja, per pagina.
  • Maak de teksten prettig leesbaar. Gebruik tussenkoppen, citaten en kaderteksten
  • Doe het beter dan je concurrenten. Schrijf interessantere teksten. Plaats mooiere foto's.
  • Optimaliseer de teksten voor zoekmachines. Lees dit hoofdstuk nog een keer... ;-)
  • Schrijf title- en alt-tags bij links en afbeeldingen. Het is de tijd waard.
  • Gebruik zoekwoorden in meta-, h1-, h2-, title- en alt-tags.
  • Schrijf voor elke pagina een unieke title en page-description.
  • Veel mensen zoeken op afbeeldingen. Dus: maak fotoboeken.
  • Optimaliseer afbeeldingen voor gebruik op internet.
  • Geef de afbeeldingen (al vóórdat je ze upload) inhoudelijk zinvolle namen.
  • Check consequent font-gebruik, kleuren en lettergroottes. Is er nergens opmaak van MS Word geplakt?
  • Zoek op "lorem ipsum" binnen je website.
  • Check of de licenties van alle foto's geregeld zijn. Shutterstock stuurt een rekening van €450 per foto als die niet is afgerekend.

Bijna live... ~ check, doublecheck

  • Bekijk je website met oude en nieuwe browsers. Problemen bij nieuwe browsers hebben prioriteit boven oude browsers.
  • Is het statistieken-script (Google Anaytics, Piwik) geïnstalleerd? Zijn er ook goals ingesteld?
  • Is het ip-filter correct ingesteld voor zowel de editors als webdesigner - zodat zij niet meedoen in de bezoekersstatistieken?
  • Worden er cookies geschreven door de website? Denk dan aan de cookiemelding.
  • Check of het contactformulier aankomt op het juiste e-mailadres? Zorg ervoor dat het spamfilter deze mails NOOIT tegenhoudt.
  • Zijn de bedanktpagina's zinvol en bevatten ze een vervolgactie?
  • Check of het inschrijven voor de nieuwsbrief werkt. En ook het uitschrijven.
  • Check ook eventuele koppelingen met andere webdiensten (Twitter, Facebook, Flickr, bestelsystemen, betaalsystemen, etc).
  • Test de file-upload (jpg-, pdf- en zip-bestanden) van het CMS en controleer de schrijfrechten.
  • Check de laad-snelheid van de website: developers.google.com/speed/pagespeed/...
  • Geen kwalijke fouten bij de W3-validator?
  • Is de .htaccess up-to-date? Zie bv. perishablepress.com/5g-blacklist-2013/
  • Werkt de Tripwire, ZB Block en/of andere spam/hacker-blocker/detectie?
  • Check de backup van de oude website. Kunnen we nog terug als er iets fout gaat?
  • Check de eventuele andere domeinnamen en subdomeinen.
  • Lanceer niet op vrijdag. Als er iets misgaat heeft je webbouwer geen weekend.

Gelanceerd! ~ gaat alles goed?

  • Werken de bezoekers-statistieken?
  • Check Google's Webmaster Tools (GWT) op eventuele fouten die Google tegenkomt.
  • Controleer robots.txt-bestand en sitemap.xml-bestand en zorg dat GWT deze kan vinden.
  • Voeg een link "kijk op onze nieuwe website" toe aan uw e-mail handtekening gedurende een paar weken.
  • Mail je klanten over je nieuwe website en vraag wat ze ervan vinden.
  • Doe iets met die kritiek. Bedank en maak duidelijk wat je met de kritiek hebt gedaan.
  • Schrijf nieuws/blogs/tweets/facebook-posts/...
  • Schrijf nog meer en plan dat in op zinvolle momenten.
  • Waardeer likes, tweets, etc.

Neem vrijblijvend contact opAanvullingen? Correcties? Laat het me weten!


Meer nieuws, achtergronden & columns