E-mailen via de mailserver van jouw website

Meestal lukt het wel om ingesteld te krijgen om e-mails te ontvangen (via pop3), maar lukt het niet om e-mails verstuurd te krijgen (via smtp). Er zijn veel verschillende mailprogramma's, en deze moeten op verschillende manieren worden ingesteld. Het voert te ver om uitleg te geven over al de programma's.

Onderstaande instellingen werken i.i.g. op de mailserver van pixelXp en Yoman.

E-mails ontvangen

Mail-accounts via je eigen domein zijn vaak ingesteld als een pop3-account, geen imap-account. Oftewel: opgehaalde en verstuurde e-mails moeten van de server worden verwijderd - anders loop de ruimte van je domein langzaam vol.

pop3 Server:    mail.domeinnaam.nl
gebruikersnaam:    Turn on JavaScript!
wachtwoord:    dieweetjezelf

E-mails versturen

Instellingen die nodig zijn om het versturen van e-mail via mijn mailserver goed te laten verlopen:

smtp Server:    mail.domeinnaam.nl
TLS Certificaat: nee
Poort: 587
SSL-verbinding: nee
Authenticatie: wachtwoord
gebruikersnaam: Turn on JavaScript!
wachtwoord: dieweetjezelf

Let op: sta het gebruik van onbeveiligde verbinding (SSL) toe.

Overvolle mail-accounts/server voorkomen

De mail-accounts van pixelXp en Yoman gedragen zich zowel als POP- als IMAP-accounts. Veel meilprogramma's zullen automatisch detecteren via welke protocollen met de mailserver kan worden gecommuniceerd en zullen de voorkeur geven aan IMAP-instellingen. Daarbij blijven ontvangen e-mails op de mailserver staan en er wordt aangegeven dat de e-mail 'gelezen' is. Omdat de e-mails niet van de server worden verwijderd, slipt deze langzaam vol. Bij je hosting-account hoort een bepaalde hoeveelheid beschikbare ruimte, en deze (oude) e-mails nemen ook die ruimte in beslag.

Op het moment dat deze beschikbare ruimte wordt overschreden is er geen ruimte meer voor nieuwe e-mails en zal je website niet toestaan om pagina's bij te maken (want ook voor de database is geen ruimte meer).

De oplossing: geef in je mailprogramma aan dat e-mailas van de server moeten worden verwijderd nadat ze zijn gedownload door je mailprogramma.

Controleer deze instelling in je mailprogramma om problemen in de toekomst te voorkomen. Ook kun je inloggen op webmail (domeinnaam.nl/roundcube/) en bekijken of daar oude e-mails staan. Als dat het geval is, dan zul je in je mailprogramma de instellingen moeten aanpassen, zodanig dat oude e-mails van de server worden verwijderd.