De Title meta-tag is een belangrijke code in de html, die aangeeft wat de titel van de pagina is, of waar de pagina over gaat. De code ziet er zo uit: <title>Titel van de pagina</title>. De inhoud van de title-tag verschijnt in de Google zoekresultaten als blauwe titel-regel.

Voor zoekmachines is de title-tag is één van de belangrijkste onderdelen van een webpagina, naast de inhoud van de pagina. Keywords in de title-tag zijn daarom een belangrijke on-page SEO-rankingfactor. Volgens Moz data, scoren title-tags die beginnen met een zoekwoord beter dan title-tags waarin het trefwoord verder naar achter is geplaatst.

Beperk de lengte van de title-tag tot 65 karakters (letters, cijfers, leestekens en spaties). Meer tekst lijkt te worden genegeerd.

Zorg dat de titel relevant is. Het trefwoord moet uiteraard ook in de tekst op de pagina voorkomen. Maak de title-tag leesbaar en schrijf hem zo dat mensen er op willen klikken. De title-tag is voor veel bezoekers het eerste wat ze zien van je merk/bedrijf. Zorg dat die eerste indruk goed zit. Elke pagina van je website moet een unieke title tag-hebben.